Alveolær augmentation er nødvendig, hvis mængden og kvaliteten af knoglen ikke er tilstrækkelig, til at sætte implantatet i. Formindskelse af knoglen er en naturlig proces, som tiden går. Men dette problem kan hænde, selv før alderdommen, for eksempel som et resultat af periodontal sygdom, eller hvis patienten allerede har mistet et par tænder, eller de har været nødt til at blive fjernet af medicinske årsager. I disse tilfælde vil det omgivende knogle af tandens tandrødder muligvis blive absorberet, og atrofien af knoglen vil eventuelt begynde. Selvom satsen og mængden af knogletab varierer fra person til person, vil processen højst sandsynligt gå meget hurtigt i løbet af de første måneder. For at undgå dette er det anbefalet at erstatte den manglende tand med et tandimplantat så hurtigt som muligt.

Materialer brugt under knogleerstatningsprocessen: Bio-Oss og Jason membran

Målet for disse materialer er ikke at erstatte knoglen på kunstig vis, men at simulere den naturlige vækst af den. De danner en ramme for den fremtidigt dannede rigtige knogle, og forsvinder derefter gradvist fra den nydannende knogle. Til slut i processen vil det nye væv være det samme som den originale knogle i dets struktur såvel som funktion.

På vores klinik bruger vi det sikre og effektive Bio-Oss knogleerstatningsmateriale. Under elektron-mikroskopet er Bio-Oss meget lig menneskeligt knoglevæv, derfor hjælper det kroppen til at producere knoglevæv på en naturlig måde meget effektivt. Bio-Oss knogleerstatningsmaterialet gennemgår nøje kontrolleret behandling og steriliseringstests, som garanterer den ypperste sikkerhed.
Som støtte til knogleformation, for at stimulere formationen af tandvævet og til større knogleerstatnings-procedurer, bruges også det såkaldte Jason-membran. Jason-membranet er en naturlig collagen membran, som udvindes fra hjertemembraner fra grise, og har langtidsholdbar forsvarsfunktion.

Længden af knogleerstatningen er omkring 60 minutter/side, men kan variere.

Efter proceduren

Efter den alveolære augmentation vil det påvirkede område muligvis hæve en smule, i nogle tilfælde kan det ændre farve. Men disse symptomer forsvinder normalt efter 5-9 dage. For at forebygge dem er udvortes brug af isposer på det påvirkede område anbefalet adskillige gange på dagen for behandlingen. Udover det kan symptomerne mindskes ved ydre kompression af det påvirkede område med en gaze gennemvædet af en teskefuld arnica, eller endda ved at påføre en arnica creme 2-3 gange om dagen.

Hvis ømhed opleves som en bivirkning af behandlingen, kan dette mindskes ved smertestillende, afhængigt af smertegraden. Lokal mild ømhed ved det påvirkede område er normalt forventet i maksimum 30 dage.

For at undgå inflammation, prøv da at undgå at indtage mælkeprodukter den første uge efter behandlingen. Prøv også at undgå at nyse eller pudse næse meget hårdt, da stingene nemt kan gå op.

Under helingsperioden er det anbefalet, at du børster din gumme 2-3 gange dagligt med en blød tandbørste ved at bruge cirkulerende bevægelser og derefter også mundskyld.

Hvis du har klager eller spørgsmål efter tandoperationen bedes du konsultere din læge.

Jeg vil gerne blive informeret om

Close Menu